Connect with us

ilmu

Apabila Umur Masuk 40 Tahun

Published

on

Apabila Umur Masuk 40 Tahun

Lipat tilam dan bantal yang selesa…hidupkan malam dengan amal. Ingat kembali usia yang telah dilalui , hitung masa yang banyak terbuang. Jangan banyak rehat dan hiburan yang melekakan. Kurangkan pakaian mahal dan makanan sedap. Jangan banyak bersenang kerana kem4tian semakin hampir.

Imam shafie…umur 40 tahun berjalan pakai to0ngkat supaya ingat diri sedang berjalan ke akhirat. Jika masih tidak berubah ketika masuk 40 tahun…sy4itan dah nobat sebagai rakannya untuk ke ner4ka.  Kurangkan fikir hal dunia…kumpul amalan untuk m4ti. Pada usia ini…tukarkan niat kerja kerana ALLAH. Fokus urusan dunia untuk mendapat redha ALLAH.

Apa harta yang ada pada umur ini…cukuplah kerana itu saja rezeki yang ALLAH bagi. Tumpukan perhatian lebih kepada amal…kurangkan pesona kepada dunia…jika tidak terus tertinggal akhirat. Jangan t4mak dengan dunia. Ingat dunia bukan lagi milik kita.

Kata ulamak, aku dengar setiap pagi ada suara dari langit ke 4 yang berseru- “wahai anak yang berusia 40 tahun, kamu sudah hampir kepada kem4tian, wahai anak umur 50 tahun, hitunglah apa yg kamu belum lakukan untuk m4ti…wahai anak umur 60 tahun masa kamu sudah tiada..”

Doa semasa umur 40 tahun ke atas..wahai Tuhanku tolonglah lapangkan dalam diri aku rasa syukur atas nikmat yg telah kau beri..kepada kedua- dua ibu bapaku dan redai mereka. Banyakkan taubat- 70 kali sehari  Tingkatkan keyakinan kepada agama -hanya Islam yang jadi pegangan sehingga m4ti.

Jaga hati, bersihkan hati, redha dengan ketentuan dan berbaik sangka dengan ALLAH. Tingkatkan iman dan ibadah- tingkatkan amalan sunat…solat lebih khusyuk, Solat Awal waktu, sentiasa Solat berjemaah dan laksanakan semua ibadah lebih berkualiti. Amalkan sifat-sifat Mahmudah, jauhi Dan hind4ri sifat-sifat Mazmumah.
Semoga bermanfaat.. In shaa Allah

Sumber:fb

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Trending